söndag 27 september 2009

Burkadebatten får mig att undra


Ibland är det kvävande att vara svensk och den svenska låt gå accepterande mentaliteten står mig högt upp i halsen och jag vill kräkas på den passiva "välvilliga" svenskheten.

Just nu gäller det om det är okej att bära burka på barnskötarutbildningar, på lärarutbildningar, i arbeten med barn och så vidare. Och den svenska inställningen då att det råder religionsfrihet och att var och en måste ha rätt att välja själv och så vidare i all oändlighet. I Frankrike har man förbjudit bärandet av burka och huvudduk i skolor och det verkar fungera utmärkt men så icke i Sverige där vi ska tillmötesgå alla i alla lägen! Täppas Fogelberg gjorde den märkliga jämförelsen häromdagen mellan män med bar överkropp i mataffärer och kvinnor som bär burka. Men hallå! har du inte fattat någon ting vill man ropa!

Ett: män med svettig bar överkropp i mataffärer är allmänt socialt inkompetenta och äckliga kan det tyckas men deras beteende är inte något som förordats och bestämts från samhället. Alltså inte ett påbud och en värdering från samhället sida. Att bära burka handlar om en värdering och ett synsätt och som bestraffas i många länder om det inte efterföljs. Att bära burka handlar om mer än ett enskilt val av klädesplagg och har med kvinnosyn att föra och en kvinnosyn som jag trodde vi tagit avstånd från i det här landet. Om nu detta att få bära burka är det viktigaste dessa kvinnor kämpar för så får de väl avstå från att gå ut i arbetslivet då!

Två: Vi har valt att ha religionsfritt i skolor och arbetslivet och då bör man väl utöva sin religion på sin fritid och inte göra propaganda för den på arbetstid.

Tre: Vi kommunicerar genom kroppsspråk, miner och uttryck i ansiktet och behöver kunna avläsa varandra på flera sätt än genom ord. Barn behöver kunna se den som de har att göra med( och alla andra också för den delen) och som förälder skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha mina barn på ett dagis med personal som bär burka.

Fyra: Vad jag förstår är det inte tillåtet annars att maskera sig eller bära så kallad rånarluva men buka ska gå bra! Hur kommer det sig! Är det för att det är kvinnor som ska gömmas här eller? Vad som helst kan döljas bakom de vandrande tälten! Bra tips för rånare då.

Innebär verkligen kärlek och respekt för sina medmänniskor att man måste acceptera precis vad som helst ?

Inga kommentarer: