torsdag 22 april 2010

Grodprinsen är tillbaka


Sedan en tid tillbaka har jag lyssnat extra uppmärksamt om kvällarna i förhoppningen att min "grodprins" ska ha återvänt till min lilla damm utanför sovrumsfönstret.

Grodans återkomst har för mig kommit att bli ett särskilt vårtecken som jag ivrigt väntar på, också med ett slags vördnad eftersom min kära groda utsätter sig för många faror för att kunna återvända hit till sin födelseort och sjunga sin serenad för att tjusa honor att lägga ägg här i dammen. Jag minns heller aldrig riktigt när grodprinsen brukar komma och det går ju heller inte att säkert veta att han kan ta sig hit igen. Så varje gång jag hör hans sång om kvällen så fylls jag av jublande glädje! Glädjen handlar om att grodprinsen övervunnit alla hinder och åter är här och det inger hopp och samtidigt blir det också en symbol för att våren lyckats besegra vintern till slut! Så... sent i söndags kväll hör jag den välbekanta stämman från grodprinsen och jag vet att han lyckats ta sig hit ännu en gång! Våren är äntligen här!

Inga kommentarer: