fredag 5 februari 2010

Om Hälsa


Enligt WHO är hälsa ett tillstånd av fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte enbart frånvaron av sjukdom och svaghet.

Många faktorer påverkar vårt välmående. Vi vet att känsla av sammanhang och gemenskap är några viktiga faktorer, förmåga att påverka och ha kontroll över sitt liv, andra. Vi vet att den omgivande miljön påverkar oss och att en positiv miljö kan underlätta i svåra situationer och påskynda tillfrisknande. Vi vet att musik har speciella förutsättningar att skapa välmående genom sin förmåga att ha en direktkoppling till känslan. Dans och bildskapande är andra former där människan kan komma till uttryck. Mycket finns att säga runt detta men den första frågan som dyker upp är: Hur kommer det sig att vi inte använder oss av de här kunskaperna i samhället? Det gör vi kanske någon säger men inte alls på det sätt som man skulle kunna menar jag då. titta på offentliga miljöer, på vården och skolan m.m. och fundera över om vi verkligen använder de kunskaper som faktiskt finns? Sedan har vi då terapin, där KBT är det enda som anses vara fruktbart. Hur kommer det sig att det är så? Hur kommer det sig att allt annat får stå tillbaka till förmån för en enda terapiform och att alla de här andra kunskaperna inte tas på allvar? För det finns faktiskt en del kunskaper och forskning men de kommer inte fram.

Jag fortsätter att undersöka utifrån sinnena i syfte att lyfta fram hopp, glädje och kraft. Det jag just nu fastnat för är små härliga kravtomater från Spanien. Jag njuter av att se dem och de bilder av en fantastisk spansk trädgård som de framkallar hos mig. De tar mig med dit till trädgården där jag väljer att vara en stund. Jag njuter av tomaternas ljuvliga, söta smak och jag låter även andra dofter leta sig in till mig där jag befinner mig i min inre trädgård.


"Det sanna lugnet finner du inte på ytan. Det börjar på djupet" (Anna Swärd)

Inga kommentarer: