onsdag 10 februari 2010

Det finns en längtan efter sanna möten


Jag tror vi är flera som bär på en längtan efter kontakt och efter sanna och meningsfulla möten och jag tror att vi är många som frågar oss var man hittar det? Var finns de människor som är intresserade av att reflektera över stort och smått och som är intresserad av den människa de har framför sig och inte bara är intresserad av att själv bli bekräftade?

Det är så mycket yta överallt. Så mycket ylighet. Det ska se bra ut på alla möjliga sätt.
Hemmet ska vara tjusigt, helst stylat med stora ytor, fantastiska kök och mycket finesser och så fortsätter det. Semestern ska vara imponerande, festen något utöver det vanliga och även barnkalasen ska ha speciella teman och gärna att man hyr något ställe eller hyr in någon som ska förhöja det hela. TV-programmen avlöser varandra där jakten på att bli rätt är återkommande teman varvat med kändisskap av olika slag . Allt ska vara så fantastiskt och allt blir ett slags projekt.

Vi skapar nya vägar för kontakt, för kontakt vill vi ju ha. Eftersom det krävs sådana projekt att ses i verkligheten så har nätet blivit mötesplatsen och facebook har alltmera blivit stället för vuxna där de kan ha kontakt med omvärlden. Och hur ser den kontakten vanligtvis ut? Där gäller det också att visa upp sig, uppdatera sig och visa att man har ett bra liv. Budskapet är: se mig, bekräfta mig! Man samlar på vänner. Se så många jag har! Man skickar hjärtan och änglar. Det är vänskap det! Var finns dialogen och var sker mötena eller är det inte meningen att det ska bli några möten, någonstans? Syftet kanske bara är att visa upp sin fina fasad, eller?

I sanningens namn ska sägas att det inte bara är så. En del människor är intresserad av andra också och delar med sig av saker som händer i världen och tankar och reflektioner de själva har om vardagen och livet men de är väldigt få, alltför få! Man skulle kunna tänka sig att människor som jobbar med hälsa och liknande skulle vara mera närvarande och ha mera kontakt och ibland är det så men lika ofta är de lika frånvarande som andra och vill också bara ha bekräftelse.

Självklart förstår jag att vi alla har svårt att vara närvarande ibland och att kontakten inte alltid finns men jag behöver något mera än denna tärande ytlighet och brist på kontakt. Frågan är var hittar jag det?

Inga kommentarer: