lördag 7 augusti 2010

Hallonstund


Över augusti vilar ett lugn, en stillhet, ett slags mognad och en annan atmosfär än över de andra sommarmånaderna. Naturen har nått en ny fas då allt växande närmar sig skörd. I augusti bor också vemodet. Snart kommer sommaren att vara förbi, snart drar den sig tillbaka igen. Nej, ropar det inom mig, nej inte mörker och kyla igen! Orkar inte! Vill inte! Stopp! Här och nu är dagen ljum och vänligt hållande. Just nu finns augusti här med sin mjuka famn att vila i, ljuset är milt och vänligt och naturen bjuder frikostigt att dela med sig av sin rikedom. Så jag väljer att återvända till att vara just här, nu, och inte i det som kommer sedan.

Just nu låter jag mig omslutas av morgonens lugn och mjukhet och den lätta fuktighet som ännu finns kvar efter nattens regn. Jag går där ensam i tankar i morgonstillheten och plockar fullmogna hallon. Jag njuter av hallonens färg och andas in dess dofter. Jag känner hur det vattnas i munnen vid tanken på att jag strax ska äta dem till frukost. På vägen in ser jag hur allt plötsligt nästan är klart att skördas. Jag får njuta av det sedan. Nu är det hallonen som ska avnjutas!

Inga kommentarer: