torsdag 6 maj 2010

Barnen fråntas rätten till frihet att utforska livet


Funderar över frihet och självständighet….. Många barn har tidigt rest i stora delar av världen men däremot har många aldrig gått eller cyklat själva till kamrater eller till skolan. De har inte fått möjligheten att få utforska sin närmiljö på egen hand. Detta på grund av att trafikmiljön är för farlig för barnen och på grund av tidsbrist. Barnen har oftast inbokade fritidsaktiviteter flera dagar i veckan. Kraven i samhället ökar också på kunskaper och allmänbildning vilket även påverkar barnen. Konkurrensen är hård och kraven börjar tidigt. Redan som tioåring kan barn ha fyra läxor i veckan där föräldrarna förväntas vara delaktiga. Barnens veckoscheman är fullspäckade och det krävs alltmera struktur och planering för att få deras och familjens scheman att gå ihop. Många kämpar med hur man ska få ihop barnens aktiviteter med läxläsning, mat och familjeliv? Det krävs ofta en perfekt planering om vardagen ska gå ihop. Var finns det utrymme för spontanitet och att bara få vara? Var kommer upptäckarglädjen in?

Blir man en självständig kreativ person om hela ens tillvaro tidigt styrs upp i minsta detalj? Klarar man sig bättre i livet och utbildningsmässigt om man får mera hemläxor? Ökar det nyfikenhet och kunskapshunger? Jag tycker det känns sorgligt då jag tycker vi bestjäl våra barn på något väsentligt i livet som har med frihet, växande och självständighet att göra! Hur kommer det sig förresten att vi fortfarande tror att piskan är bästa vägen till kunskap?

När hinner man umgås med familjen, prata, bara vara, utforska och reflektera när allt i tillvaron är inplanerat i minsta detalj? Är det inte lätt att tappa lusten även för roliga saker då? Och varför mår så många barn och tonåringar dåligt och inte känner sig sedda? När ska vi börja fundera över det och ta de frågorna på allvar?

Inga kommentarer: