måndag 9 november 2009

Om närvaro i Livet



För en tid sedan såg jag en film på bio som handlade (så som jag uppfattade den) om att vara närvarande och se skönheten i livet och att det ofta behöver hända något drastiskt för att vi ska kunna göra det. Filmen heter när Veronika bestämde sig för att dö och bygger på Paulo Coelhos bok (som jag inte läst) och handlar om en ung kvinna som försöker ta sitt liv genom en överdos och hamnar på ett privat vårdhem där hon får veta att hon genom sitt självmordsförsök ådragit sig skador som gör att hon inom en snar framtid kommer att dö till följd av dem.

Man får följa hennes väg ut ur depressionen och en del sällsamma upplevelser och möten på vårdhemmet och hur hon kommer till en punkt där hon fylls av kärlek både till livet och till en av sina medpatienter som berör henne på djupet. Hon fylls av en längtan att få komma bort från vårdhemmet, att vara i livet och få se havet innan hon ska dö. Filmen är vacker, mycket fin och stämningsfull med underbara bilder och miljöer. Den visar hur svårt vi kan ha att se livets skönhet och ta till vara våra liv. I inledningen kändes det som en mörk film men den blir snart en film med hopp och liv. Samtidigt är det förstås lite vemodigt att det ofta behövs så drastiska händelser i våra liv för att vi ska kunna vara närvarande och uppskatta vårt liv.
Några Citat ur boken Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho:

”Hon sa att hon varken var lycklig eller olycklig
och därför stod hon inte ut längre.
Bara man själv vet hur stort det egna lidandet är
eller hur djupt meningslöst livet känns.”

”Vi kan begå många misstag i vårt liv.
Men ett får vi aldrig begå: det som förgör oss.”

”Jag måste få känna regnet i ansiktet,
le mot alla män som jag tycker ser intressanta ut
och tacka ja till alla koppar kaffe som de vill bjuda på.
Jag måste får krama min mamma,
säga att jag älskar henne och få gråta i hennes famn
utan att skämmas för att jag visar mina känslor,
för de har alltid funnits där,
jag har bara gömt dem”. (Ur Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho).

”Var som källan som svämmar över
och inte som kärlet som alltid innehåller samma vatten.”

”De svåraste proven på andlighetens väg
är tålamodet att vänta på det rätta tillfället
och modet att inte bli besviken på det man finner.”

”När vi har en stor skatt mitt framför ögonen är det sällan vi upptäcker den. Och det beror på att vi människor inte tror på skatter”(citat av Paulo Coelho från Alkemisten)

Inga kommentarer: