onsdag 17 september 2008

Om Ljud




Behagliga och obehagliga. Samma ljud kan vara behagliga ibland och mycket obehagliga ibland. Lugnande ljud och stressande ljud. Intressant att fundera över vad ljuden gör med en, hur ljud påverkar. Ibland märker man inte hur störd man blir över ett ljud förrän det försvinner och man känner en lättnad. Eller hur sinnesstämningen ändrats för att ett ljud letat sig in i sinnet.

Ljud just nu:
Regn på plåttak, ett ljud som väcker välbehag hos mig. Det melodiska ljudet känns tryggt och meditativt.
Den sprakande brasan är också ett välbehagsljud som inger något slags lugn och trygghet, också meditativt.
Häromdagen stod jag och lyssnade till det porlande vattnet vid en bäck och ett kluckande ljud då vattnet passerade en slags tunnel. Det kändes både rogivande och hoppingivande. Det är något i rörelsen, i porlandet som väcker något.
Bakgrundsmusik i telefonköer väcker stress hos mig. De blandar sig med min egen musik och tvingar sig på mig utan att jag bett om det.
Samma sak med hög musik i klädaffärer som kan få mig att bli så stressad att jag inte kan tänka alls utan bara vill ut därifrån.

Hm… ska nog fortsätta att undersöka ljud. Vilka ljud påverkas du av och hur?

Inga kommentarer: