söndag 8 januari 2012

Grå dagar och nyårsintentioner




Morgonen är lite disig, råkall och grå så som morgnar kan vara i början av januari. Festen är över, glansen har mattats av och kvar finns barrande granar, halvvissna blommor, kladdiga rester i kylskåpet och lite kakor som börjar passera bäst före datum toppat med en plånbok som mest består av kvitton.

Mitt i detta lyckas man inte ens glömma att det är nu man ska börja förverkliga sina uppställda mål om att äta mindre socker, skapa goda motionsvanor, bli mera nöjd med sig själv och sin kropp och allt vad det kan vara.
Hur enkelt är det att införa nya vanor när det ligger en gråfuktig filt över tillvaron och man hela tiden måste kolla var man sätter fötterna för att inte göra en ofrivillig störtdykning.

Tänker att nyår borde infalla under sommarhalvåret i stället. Tänk så mycket lättare det skulle vara att skapa goda vanor när ljuset och värmen finns där och lockar en ut, man kan göra allt möjligt utan att vare sig slå ihjäl sig eller få köldskador. Motionen liksom kommer av sig själv och man behöver inte anstränga sig för att hitta på någon lämplig rörelseaktivitet. För mig slutar det ofta det ofta med att målet blir att undvika den gråfuktiga filten i stället för att gå in i den. I dag undviker jag den grå filten genom att gå på bio i stället och i bästa fall kanske det blir en liten promenad när jag tar mig dit och hem. Målen om bättre motionsvanor får jag ta när själen inte fryser. Först värme till själen, så får det ordna sig med det andra sedan!

Inga kommentarer: