söndag 3 juli 2011

Bulldoft för en regnig dag


Lite skönt kan det vara med en regnig och kall dag emellanåt som inte lockar till utomhusaktiviteter. Då kan man passa på att läsa, lyssna på sommar, baka eller något annat... I dag valde jag att lyssna på sommar och baka bullar med kokosknäck. Det är doften av nybakade bullar jag vill åt! Jag älskar när bulldoften sprider sig i huset! Det är nästan så doften går före ätandet, men visst bullarna är goda att äta också!

Recept om någon vill pröva Bullar med kokosknäck: Ugn 250
50 g jäst
5 dl mjölk
150 g rumsvarmt smör
1 dl socker
½ tsk salt
2 tsk stött kardemumma
ca 13 dl vetemjöl

FYLLNING: 150 g smör
1 ½ dl brun farinsocker
finrivet skal av en citron
ca 1 msk kanel. Rör ihop till en jämn smet.

KOKOSKNÄCK:3/4 dl vispgrädde
3/4 dl socker
50 g smör
2 msk honung
2 msk ljus sirap
3½ dl socker

Lös jästen i fingervarm mjölk.
Klicka ner matfett, sedan socker, salt och kardemumma.
Ha i mjölet och kör i maskin ca 6-7 min.
Låt jäsa ca 30-40 min.
Kavla ut till rektangel och bred fyllningen över.
Låt jäsa ca 40 min.
Gör kokosknäcken under tiden. Ha i grädde, socker, sirap, smör och honung i en kastrull och koka upp under omrörning. Låt sjuda ca 7 min. Ta av kastrullen och rör ner kokosen.
Pensla de färdigjästa bullarna med ett uppvispat ägg och lägg en klick med kokossmet ovanpå varje bulle.

Grädda i 250 grader mitt i ugnen i ca 8 min.

Sedan är det bara att njuta av den ljuvliga doften och att äta de goda bullarna förstås!

Inga kommentarer: