fredag 8 augusti 2008

En fortsatt vandring bland dofter




Jag befinner mig på en resa där jag söker nya stigar och vägar att gå på. Jag vet inte riktigt vart jag ska gå, vilken riktning jag ska ta, underlaget är osäkert och sikten framåt oklar. Stegen är tunga ibland. Jag tänker att jag får utforska det som finns just här och nu och jag tänker att jag också gör en sinnenas resa och undersöker vad det innebär och hur det påverkar mig. Hela sommaren har dofter stått mycket i fokus och jag känner att det fortsätter att locka mig och beröra mig. Jag behöver vara i det kravlösa emellanåt för att hitta kraft och komma i balans och harmoni. Jag tänker att närvaro i nuet och kontakt med sinnena också är en väg till att fylla på min energi och det väcker lust.

Dofter som lockar mig just nu är lavendel. Jag plockar massor av lavendelblommor, torkar dem och sparar för att ha till sedan, kanske att använda i bad eller varför inte göra lavendelskorpor eller något annat. Sedan njuter jag av att ha krukor med basilika och andra örter som jag kan njuta av att nypa i och dofta på och stöta i mortel och använda i mat. En kruka med basilika kan ju också alla ha oavsett hur man bor och ta chansen att ofta känna och lukta på.

Inga kommentarer: