tisdag 18 december 2007

Naturlig skönhet




December


December kan vara en mörkrets och tystnadens månad och finns det ingen snö så känns det som att dagen knappt hinner börja innan mörkret åter tar vid. Allt är lite trögflytande och inkapslat och mörkt Så det gäller att hitta sitt ljus och skapa sitt ljus, fylla sitt yttre rum och sitt inre rum med ljus.

Kanske är december en dofternas månad, där dofterna mera kan lyftas fram i fokus och bli mera närvarande, eftersom de heller inte är beroende av ljuset. Så härligt att låta dofterna kittla sinnena! Ta alla härliga apelsiner och citrusfrukter som på olika sätt kan fylla rummet med både doft och färg. Varför inte i ett fotbad. Eller kolan som puttrar på spisen och sprider en ljuvlig doft. För att inte tala om pepparkakshus som doftar mera när ljuset tänds. Eller kanel, nejlikor och saffran för att nämna några härliga kryddor. Sedan har vi ju hyacinter som ibland till och med kan dofta för mycket, eller enris, gran och en massa annat. Hmm... kanske ska jag gå ut och söka mig fram och se vilka dofter jag vill omge mig med och hur mycket doft jag vill ha och kanske upptäcka nya dofter som jag inte sammankopplat med jul tidigare.

Inga kommentarer: